Ei vielä kommentteja

Maaliskuun 2019 kuulumiskirje

Maisemaa Udan näköalapaikalta shintotemppelin vierestä.

Udan kaupunki
Olemme tehneet evankelioivia matkoja noin kerran kuukaudessa eri kaupunkeihin ja kyliin, joissa ei ole vielä seurakuntaa. Olemme myös samalla rukoilleet Jumalaa osoittamaan meille, mihin tällaiseen kaupunkiin tai kylään Hän tahtoo meidän tulevaisuudessa muuttavan. Kaikki reissut ovat olleet hyviä ja on ollut hienoa saada jakaa evankeliumia vielä tavoittamattomilla alueilla. Vuosi sitten kävimme ensimmäisen kerran Udan kaupungissa. Tämä kaupunki jäi meidän kummankin sydämelle. Olemme vierailleet Udassa tämän jälkeen vielä pari kertaa. Näiden reissujen aikana Jumala on vielä entisestään vahvistanut ajatusta muuttaa tulevaisuudessa Udaan.

Viime reissulla oli myös mielenkiintoinen johdatus. Kun olimme jakaneet traktaatteja postilaattikoihin ja vastaantuleville jo jonkin aikaan, Tomilla tuli tarve päästä vessaan. Lähdimme sen vuoksi suunnistamaan kohti vuorta, sillä monesti temppelit ovat vuorten läheisyydessä ja siellä on yleensä myös vessa. No, kävelimme nousevaa maastoa ylöspäin ja ylöspäin, samalla tietysti jakaen traktaatteja myös postilaatikkoihin. Asutusalue alkoi harvenemaan pikkuhiljaa, eikä temppeleitäkään vielä näkynyt. Kauempana tien vieressä oli vanhempi nainen, joka näytti nyppivän pellon ja tien välissä olevia rikkaruohoja. Tomi ehdotti Marialle, että menisi antamaan naiselle traktaatin ja kääntyisimme sen jälkeen takaisin, kun vessaa ei näyttänyt löytyvän. Maria ajatteli kuitenkin, ettei viisti mennä antamaan traktaattia, sillä välillä japanilaiset myös hieman säikähtävät ulkomaalaisia. Päätimme siis kääntyä takaisin.

Yllätykseksemme vanhempi nainen alkoikin seuraamaan meitä. Hidastimme tahtia ja hän tulikin juttelemaan meidän kanssamme. Naisen nimi oli Esuko, tosin japanissa u-kirjain jää monesti lausuttaessa pois, joten lausuttuna Esko. Juttelimme hänen kanssaan tovin. Ihmeellistä kyllä, myös Tomin vessahätä hävisi ihan huomaamatta. Kun kerroimme hänelle olevamme lähetystyöntekijöitä, hän kertoi myös tuntevansa jonkun meidän kaltaisen imeisesti Udassa asuvan uskovan. Kun kerroimme, että muutamme tulevaisuudessa mahdollisesti Udaan, hän alkoikin innokaasti kertomaan kaupungin palveluista. Hän myös sanoi, että on ehkä meidän muuttaessa jo kuollut. Esuko neuvoi meille lopuksi myös reitin pienen temppelin näköalapaikalle, jonka yhteydessä oli kuin olikin myös vessa. Ennen lähtöämme saimme myös antaa hänelle traktaatin.

Palatessamme takaisin näköalapaikalta, Esuko tulikin yllättäen meitä vastaan autolla. Hän tarjosi meille autokyydin takaisin juna-asemalle, jonne olisi kävellyt vielä yli tunnin matkan. Hän oli myös ostanut meillä jääkahvit! Kerroimme hänelle autossa, että muutamme Udaan ehkä jo syksyllä, josta hän tuntui olevan iloinen. Saimme myös Esukon puhelinnumeron. Olimme todella yllättyneitä ja kiitollisia Jumalalle tästä johdatuksesta. On hyvä jos meillä on olemassa jo joku kontakti muuttaessamme Udaan jos Herra suo. Yhden ihmisen kautta Jumala voi avata uusia kontakteja.

Kotikokous
Viime kotikokoukseen tuli yksi ei-uskova, Dominikaanisesta tasavallasta kotoisin oleva 33-vuotias Jose. Hän asuu meidän uskovan ystävän kanssa samassa talossa. Hän opiskeli myös meidän kanssa samalla kurssilla japania viime syksynä. Jose vaikutti kiinnostuneelta ja kuunteli tarkasti kokouksessa. Hän tuli myös tämän jälkeen kerran seurakunnan kokoukseen. Toshio ei tällä kertaa tullut kotikokoukseen.

Uusia tuttavuuksia
Maria alkoi käymään salilla viime syksynä pienen selkäkivun vuoksi. Sali onkin ollut loistava paikka tutustua uusiin ihmisiin. Japanilaiset kun ovat yleensä aika jäykkiä tutustumaan. Vaikka kiinnostusta ulkomaalaisia kohtaan olisikin, japanilaiset eivät tavallisesti tule juttelemaan. Japanissa tutustumiseen tarvitaan eleensä joku yhteisö, harrastustoiminta tai muu sellainen. Salilla japanilaiset ovat itse alkaneet juttelemaan, kun ovat toistuvasti nähnyt minut siellä. Tutustuttuaan yhteen japanilaiseen, minut on tutustutettu sitten myös heidän kavereihin, kavereiden kavereihin jne.

Maria tutustui salilla myös Shirakawan pariskuntaan, jotka ovat nyt tulleet meille myös kerran kylään. Mies, Seiji on kiinnostunut oppimaan englantia ja puhuimmekin japanin lisäksi myös hieman englantia. He ovat myös innokaasti tulossa seuraavaan kotikokoukseen.

Rukousaiheet
Muistakaa rukouksin edellä mainittuja asioita: • Syksyn mahdollista muuttoa • Tulevaa kotikokousta, jossa Tomi saarnaa japaniksi ristin sanomaa. Myös Sainiot tulevat todistamaan kokoukseen. • Sekä ennen kaikkea sielujen pelastumisen puolesta.

Iso kiitos rukoustuesta! Siunaten, Maria & Tomi Pönni

Lähetä kommentti