Ei vielä kommentteja

Helmikuun 2019 kuulumiskirje Japanista

Kotikokous
Tällä kertaa kotikokoukseen tuli kielikoulumme kiinalainen oppilas, Liu. Hän oli toista kertaa kotikokouksessa. Tällä kertaa puhujavuorossa oli Geoff, joka tuli tyttärensä Samin kanssa kokoukseen. He opiskelevat kumpikin kiinaa ja näin Liu pääsi puhumaan heidän kanssaan myös vähän äidinkieltään. Hän tuntui myös olevan kuin “kala vedessä” keskustellessamme kokouksen jälkeen niitä näitä. Saimme antaa hänelle myös kiinan kielisen Raamatun ja pienen hengellisen kirjasen, joista hän tuntui olevan otettu. Hän kertoi, kuinka aiemmin hän ei ollut niinkään kiinnostunut hengellisistä asioista, mutta nyt on jonkin verran. Myös Toshio oli kokouksessa.

Seurakunnan evankeliointikokous
Viime vuoden luppupuolella myös seurakunta on innostunut jäljestämään evankelioivia kokouksia. Niitä järjestetään tästä lähin kerran kuukaudessa/kerran kahdessa kuukaudessa. Olemme tästä edistyksestä hyvin iloisia. Helmikuun evankelioivaan kokoukseen tuli 4-6 uskosta osatonta. Eräs heistä, Yuma, oli todella avoin. Tomin oli todella helppo todistaa hänelle, sillä hän kyseli juuri oikeita kysymyksiä uskoon liittyen. Myös muut kertoivat uskoontulostaan hänelle.

Puhe kielikoulussa
Jokainen kielikoulun oppilas joutuu pitämään puheen jossain vaiheessa. Maria piti helmikuussa noin 4 minuutin puheen japaniksi. Maria puhui puheen liittyen Suomen ja Japanin joihinkin yhtäläisyyksiin: mm. monien samankaltaisen sanojen, sisäänpäin kääntyneisyyden jne. suhteen. Maria myös kertoi puheen alussa, olevansa miehensä kanssa Japanissa lähetystyössä. Ja muuttaneensa Japaniin juuri siksi, että haluaa kertoa japanilaisille Jeesuksesta. Hän myös mainitsi, että Tomin isovanhemmat ovat olleet Japanissa lähetystyössä noin 60-vuotta sitten.
Kun puolestaan kysymysten vuoro tuli, eräs nainen halusi tietää lisää Tomin isovanhemmista. Saimme myöhemmin jutella hänen kanssaan vielä kasvotusten. Hän kertoi yllätyksenä myös käyneensä lapsena pyhäkoulussa. Japanilaisille tuntuu olevan tärkeää, että on jonkinlainen “kytkös” Japaniin. Monesti kun kerromme heille Tomin isovanhempien täällä olosta, huomaa, että heidän suhtautuminen muuttuu avoimemmaksi. Tuolloin Japanissa oli sodan jäljiltä köyhyyttä ja olotkin olivat alkeelliset.
Viikko puheen jälkeen, he tulivat kysymään saavatko laittaa puheen nettisivuille, vaikka puheessa ei periaatteessa saisi olla hengellistä (tai poliittista sisältöä).

Rukousaiheet: Muistetaan erityisesti Toshiota, Liuta ja Yumaa rukouksin.

Siunaten, Maria ja Tomi Pönni

Lähetä kommentti