Ei vielä kommentteja

Joulukuun kuulumiskirje Japanista

Joulunaika on nyt takana ja uusi vuosi 2019 on vaihtunut. Japanissa uutta vuotta vietetään yleensä sukulaisten kanssa. Nyt uuden vuoden tuntumassa monet kaupat ovat kiinni ja suurin osa tästä suorittajayhteiskunnasta saa kerrankin olla hetken lomalla.

Joulunaika
Myös Japanissa on alettu viettämään joulua. Täällä se ei kuitenkaan ole perhejuhla, vaan sitä vietetään esim. tyttö- tai poikaystävän kanssa. Monella ei välttämättä ole edes käsitystä, mikä joulun kristillinen merkitys on. Joulunaikaan japanilaiset tulevat helpommin kokouksiin. Tämä aika on siis hyvä käyttää hyödyksi myös evankelioinnin näkökulmasta.

Joulukotikokous
Järjestimme joulukussa kotonamme joulukotikokouksen. Kokoukseen tuli viisi uskosta osatonta (+kolme lasta). Kiitos kaikille rukouksista kokouksen puolesta, olimme todella yllättyneitä, että näin moni uskosta osaton tuli paikalle kuulemaan evankeliumia.

Takarazukan seurakuntavierailu
Tomi puhui Takarazukan seurakunnassa järjestettävässä joulukokouksessa 17 minuutin saarnan japaniksi. (Tosin osa ajasta meni paikallisen saarnaajan lukiessa puheen Raamatun paikkoja.) Saarnan valmistelu kävi ihan opiskelusta ja siihen kului peräti noin 20 tuntia. Myös Tomin japaninkielen opettajat saivat samalla “suolausta”, kun auttoivat kieliopin ja ymmärrettävien sanavalintojen kanssa. Kiitos kaikille rukouksista. Saarna meni hyvin. Paikalla oli kolme uskosta osatonta, joista kaksi oli Myanmarista. Toinen heistä kiitti tilaisuuden loppupuolella olevan esittelykierroksen aikana, että olimme esitelleet hänelle Jumalan.

Pikkujoulut Osakassa
Osallistuimme Osakassa Naomin järjestetämiin pikkujouluihin. Paikalla oli hänen 25-vuotiaan tyttärensä yliopistoaikaisia opiskelukavereita. He olivat meille jo entuudesta tuttuja, yhtä lukuun ottamatta. Illan aikana Maria jakoi uskoontulotodistuksen ja Tomi hieman Raamatun sanaa. Suurin osa heistä vaikutti jollain tasolla kiinnostuneilta hengellisistä asoista. Erityisen kiinnostuneelta vaikutti Yuma, jolle olemme saaneet jakaa ilosanomaa jo useita kertoja. Jatketaan rukousta erityisesti Yuman puolesta.

Toshio (pubin omistaja)
Toshio on käynyt joulukuun aikana kotikokouksen lisäksi myös kerran Nishinomiyan seurakunnassa ja Daisuken kotona järjesetetyssä joulukokouksessa. Hänellä on selkeästi “veto päällä”. Toshio on kertonut lukevansa joka päivä Raamattua, mutta sanoi, ettei aina ymmärrä lukemaansa. Kerran hän unohti Raamattunsa seurakuntaan ja oli siitä noloissaan. Saatuaan Raamatun takaisin, hän oli todella iloissaan siitä.

Kielikoulun ruokatapahtuma
Osallistuimme kielikoulun järjestämään “ruokatapahtumaan”. Siellä oli eri maiden ruokia, joita sai maistaa edulliseen hintaan. Olemme kokeneet erilaiset tapahtumat hyväksi mahdollisuudeksi tutustua uusiin ihmisiin ja sitä kautta myös päästä kertomaan heille Jeesuksesta. Kyseisessä tapahtumassa tutustuimme joihinkin uusiin ihmisiin. Saimme jutella erään japanilaisen naisen kanssa myös hengellisistä asioista. Näimme tapahtumassa myös joitain “vanhoja tuttuja”.

Rukousaiheet

• Kieliopinnot
• Sielujen pelastumisen puolesta. Erityisesti kuitenkin Toshion puolesta.
Olemme nähneet kuinka muutamat ihmiset ovat olleet todella avoimia ja kiinniotettuja evankeliumista. Kuitenkin monesti käy myös niin, että aiemmin niin avoin ihminen kieltää kuulemansa sanan samalla paaduttaen itseään. Tämän näkeminen on todella surullista. Rukoillaan, ettei näin kävisi Toshion kohdalla.

Rakkain terveisin, ♡ Maria & Tomi Pönni

Lähetä kommentti